Houder zijn van een diploma of getuigschrift dat ten minste evenwaardig is met die welke in aanmerking worden genomen voor de aanwerving in de betrekkingen van niveau C bij de federale Rijksbesturen.
De directie van het personeel (DGR-DRP) verzekert onder andere volgende opdrachten inzake het personeel :
De DRP verzekert de opvolging van de morfologie van de federale politie.
De DRP verzekert het beheer van de mobiliteit van de personeelsleden van de politiediensten.
Zij verzekert het beheer van het personeel van de federale politie met inbegrip van, voorstellen voor promoties, met uitzondering van de aanwijzingen in de functie van commissaris-generaal en algemeen directeur.
Zij voert de opdrachten uit van selectie, rekrutering en opleiding van de personeelsleden van de politiediensten toevertrouwd aan de federale politie door of onder de wet.
Zij verzekert de ontwikkeling en het beheer van de competenties en de kennis van het personeel.
Zij garandeert ook de persoonlijke en sociale ondersteuning van de personeelsleden van de federale politie tijdens de uitvoering van hun dienst en, op hun vraag, van de personeelsleden van de lokale politie. Zij garandeert onder andere de organisatie en de uitvoering van de activiteiten van expertise, van administratie, van controle en medisch advies.
De dienst rekrutering en selectie heeft als opdracht het organiseren van het geheel aan rekrutering- en selectieactiviteiten voor zowel de leden van het operationele kader als voor de leden van het administratief en logistiek kader ten behoeve van zowel de lokale politiezones als de federale politie. Aldus draagt zij bij uitstek bij tot de geïntegreerde werking van de politie.
Het voorbereiden, operationaliseren, coördineren en evalueren van de globale strategie van de federale politie inzake werving en selectie en ontwikkeling (development) en eventueel oriënteren naar een redeployment om de federale politie en de korpsen van lokale politie als klanten in staat te stellen op een doeltreffende manier hun personeelseffectief aan te werven en in te zetten en hun personeelsstromen te beheren.
Elke medewerker verbindt zich ertoe om de richtlijnen, procedures en instructies met betrekking tot welzijn op het werk na te leven en om onveilige situaties en handelingen te melden bij zijn/haar leidinggevende. Hij/zij waakt als goede huisvader over het gebruik van de middelen die hem/haar ter beschikking gesteld worden.
A. Als administratieve ondersteuning, administratieve en/of organisatorische taken en activiteiten verrichten volgens de geldende procedures om het optimale verloop van de activiteiten van de entiteit te waarborgen en/of om de nodige documenten te beschikking te stellen.
Voorbeelden van taken:
B. Als logistieke ondersteuning, logistieke taken en activiteiten verrichten volgens de geldende procedures om de logistieke middelen die de entiteit ter beschikking worden gesteld optimaal te beheren.
Voorbeelden van taken:
C. Als contactpersoon, antwoorden op alle vragen van de interne of externe klanten en de complexe vragen aan de gespecialiseerde personen of diensten doorgeven om de klanten te helpen bij het zoeken naar een antwoord op hun vraag.
Voorbeelden van taken:
D. Als dossierbeheerder, dossiers opstellen en/of analyseren en/of controleren volgens de geldende regelgeving of procedures om een besluit te kunnen trekken op basis van alle elementen en te garanderen dat een beslissing wordt genomen of dat het dossier wordt afgewerkt.
Voorbeelden van taken:
Praktische kennis :
• Bouwen van een team - Samenwerking tussen teamleden en teams
aanmoedigen door de nodige acties te ondernemen om conflicten tussen hen
aan te pakken en door hen op brede basis te consulteren zodat iedereen het
gevoel heeft te kunnen bijdragen.
• Beheren - De personen, middelen, budgetten en de tijd evalueren en efficiënt
beheren. Regelmatig opvolgen en wijzigingen aanbrengen naargelang van de te
bereiken doelstellingen.
• Conceptualiseren - Abstraheren door op een globale manier te denken over
waarden, systemen en processen en vanuit deze abstracte concepten concrete
adviezen en originele werkbare oplossingen afleiden.
Verwachte gedrag :
• Stress beheren - Resultaatgericht reageren op frustraties, obstakels en
tegenwerking door kalm te blijven, de eigen emoties te controleren en
constructief te reageren op kritiek.
• Organisatiebetrokkenheid - De maatschappelijke (nationale en
internationale) ontwikkelingen volgen en zich op de hoogte houden van de
partnerorganisaties.
• Klantgericht optreden - Rekening houden met de verwachtingen en
behoeften van de 'klanten' bij het bepalen en uitvoeren van de opdrachten en
hen een persoonlijke service leveren, die gericht is op de meest aangewezen
oplossing, door op een constructieve manier contacten te onderhouden.
• Beïnvloeden - Een vooropgesteld doel bereiken door een goede indruk te
maken, ideeën door anderen te doen aanvaarden, overtuigende argumenten te
gebruiken, een win-win situatie te realiseren en doelgericht in te spelen op zijn
gesprekspartner(s) of publiek.
• Relaties leggen - Het opbouwen en in stand houden van formele en informele
relaties binnen en buiten de organisatie, met gelijken en doorheen
verschillende organisatieniveaus.
om later te bepalen