Als Helpdesk, technische inlichtingen en antwoorden verstrekken aan de personeelsleden/klanten/gebruikers om hen een gepaste oplossing voor hun vragen en problemen te geven.
- Ondersteunen van de implementatie van de operationele informatiesystemen in het kader van 2de lijnsondersteuning
- Technische en/of functionele antwoorden en inlichtingen verstrekken aan de personeelsleden/klanten/gebruikers
- Het probleem identificeren in de situatie die de verzoeker uiteenzet
- De procedures om gekende problemen op te lossen, toepassen
- Een samenvatting van de aanvragen overmaken aan de technische experten
- Inlichtingen verstrekken die corresponderen met een courante situatie
- Beheer van incidenten
- De incidenten opsporen en registreren
- De classificatie en de eerstelijnsbehandeling van alle incidenten waarborgen
- De incidenten bestuderen en diagnosticeren
- De incidenten oplossen, de dienstverlening herstellen en hulp leveren (de incidents afwikkelen)
- De incidenten integreren, er de monitoring en de opvolging van doen en deze ook communiceren
Als technisch deskundige, op basis van zijn expertise in zijn activiteitendomeinen analyses uitvoeren en adviezen formuleren voor het management, de diensten die hierom verzoeken en de partners
om de leidinggevenden in staat te stellen de goede strategische keuzes te maken in het beleid materie en/of de medewerkers te helpen bij hun taken.
- Steun aan beheerders of leveranciers van dienstverlenende producten
- Het realiseren, het steunen en het controleren van de kwaliteit van de geleverde diensten
- ICT dossiers vanuit technisch oogpunt analyseren
- Technische begrippen overeenstemmend maken
- Onsamenhangendheden en punten van overeenkomst vaststellen
- De hindernissen van een methode vaststellen en alternatieven voorstellen
- Benchmarkings van gelijkaardige organisaties verwezenlijken
- Technische adviezen opstellen
Als informatiebeheerder, de relevante informatie met betrekking tot specifieke domeinen beheren en exploiteren om ze beschikbaar te stellen zodat iedereen in staat is zijn/haar taken uit te voeren en/of de ad-hocprocedures na te leven.
- Verantwoordelijken vormen inzake de mogelijke ICT aspecten van hun acitiviteiten
- Zijn kennis doorgeven (informatiesessies houden) hetzij voor de gebruikers, hetzij voor de informatica medewerkers
- De nieuwigheden inzake ICT materie communiceren aan de collega's alsook de eventuele verbeterpunten van de werkmethodes
- Syllabi of cursussen voorbereiden en opleidingssessies organiseren (voor de gebruikers)
- Gerichte vragen beantwoorden aan de telefoon of via mail
- Diens kennis doorgeven aan nieuwe collega's en medewerkers adviseren
- Informatie verstrekken aan de experten in de andere domeinen
Als vertegenwoordiger, op een professionele manier de contacten en relaties met de interne en externe gesprekspartners verzekeren om de zichtbaarheid van de organisatie te verhogen en te zorgen voor een transparante, eenduidige en doelteffende uitwisseling van informatie.
- Het standpunt van de hiërarchie meedelen tijdens werkgroepen;
- Onderhandelen met de gesprekspartners tijdens vergaderingen
- Aanwezig zijn op de geschikte fora
Als planningsdeskundige, de uitvoering van taken, activiteiten, technische procedures coördineren om het praktische verloop van de activiteiten te verzekeren.
- Het werk verdelen op basis van de evaluatie van de werklast en de expertise van de dienstverlenings- en managementexperten
- De vordering van het werk opvolgen
- Opvolgen van het activiteitenverslag voor de projectchef of ICT verantwoordelijke
- Het verzekeren van technische steun
- Prioriteiten stellen bij de uit te voeren taken
Als ploegverantwoordelijke, de collega's voor wie hij verantwoordelijk is begeleiden in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling om iedereen in staat te stellen zijn kennis en competenties te ontwikkelen en om een positief en constructief werkkader te stimuleren.
- Constructieve feedback geven en wijzen op de verbeterpunten van de medewerkers
- De medewerkers opleiden op de werkplaats
- De medewerkers responsabiliseren
- Ingrijpen bij problemen of conflicten in verband met de werkrelaties of het functioneren van het team
- De informatie van de hiërarchie, de partners … aan de medewerkers doorgeven
- Helpen bij het zoeken naar informatie met het oog op de uitvoering van de taken