Menu openen
Menu sluiten
Banner psychoprev

Dienst Psychosociale preventie

Onze bestaansreden

Elke werkgever is verplicht een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (IDPBW) op te richten overeenkomstig artikel 33, § 1, van de welzijnswet.

De IDPBW heeft specifieke taken die zijn opgesomd in hoofdstuk II betreffende de opdrachten van de interne dienst van boek II, titel 1, van de codex over het welzijn op het werk.

Kortom, de IDPBW staat de werkgever, de hiërarchische lijn en de werknemers bij voor de toepassing van de wettelijke reglementaire bepalingen betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en alle andere preventiemaatregelen en -activiteiten.

SIPPT
Team

Onze positie binnen de Federale Politie

Onze dienst “Psychosociale preventie” maakt deel uit van de IDPBW van de Interne directie voor preventie en bescherming op het werk van de Federale Politie (CGWB). CGWB hangt rechtstreeks af van de commissaris-generaal.

Onze dienst bestaat uit een secretariaat, preventieadviseurs psychosociale aspecten gecentraliseerd in Brussel, een netwerk van vertrouwenspersonen verspreid over België en een coördinatieteam van dit netwerk.

Rapport
Entretien

Onze opdrachten

Onze dienst “Psychosociale preventie” staat de werkgever bij en adviseert hem, alsook de hiërarchische lijn en de personeelsleden van de Federale Politie in de preventie van psychosociale risico's op het werk (cf. titel 3 van boek I van de codex over het welzijn op het werk).

Je vraagt je misschien af wat wordt bedoeld met "psychosociale risico's"?

De psychosociale risico’s op het werk worden gedefinieerd als “de kans dat een of meerdere werknemers psychische schade ondervinden die al dan niet kan gepaard gaan met lichamelijke schade, ten gevolge van een blootstelling aan de elementen van de arbeidsorganisatie, de arbeidsinhoud, de arbeidsvoorwaarden, de arbeidsomstandigheden en de interpersoonlijke relaties op het werk, waarop de werkgever een impact heeft en die objectief een gevaar inhouden”.

Je bent je waarschijnlijk al bewust van het belang van het voorkomen van deze risico's. Lees verder om meer te weten te komen over de omvang van onze opdrachten.

shaking hands
Solution

Onze impact

De acties van de preventieadviseurs psychosociale aspecten maken het mogelijk om psychosociale risico's te voorkomen, te beperken of op te lossen. Deze risico’s kunnen immers negatieve gevolgen hebben voor de medewerkers en de organisatie.  Deze gevolgen kunnen zich voor de medewerkers uiten op fysiek (slaapstoornissen, hoge bloeddruk, enz.), emotioneel (stress, depressie, enz.) of gedragsmatig (conflicten, ongewenst gedrag) vlak, maar ook voor de organisatie kan dit zich uiten op collectief niveau (slechte werksfeer, personeelsverloop, enz.) en op organisatieniveau (verhoogd absenteïsme, imago, enz.).

Het werk in onze dienst is oplossings- en toekomstgericht.

Het is een essentiële dienst om de psychosociale risico’s op het werk  van de personeelsleden binnen de Federale Politie te verminderen.

Wil je deel uitmaken van ons team en met ons samenwerken om psychosociale risico's te voorkomen?

Schrijf ons!

Wil je je vragen liever schriftelijk stellen? Dat is prima. We hebben een kant-en-klaar contactformulier. Stuur ons jouw bericht! We zullen het graag beantwoorden.