Bloc A (alpha)

CG - SCREENING - CLEARANCE DIENST

CDP Jacques Boutet

De CG/Screening-Clearance-dienst is rechtstreeks verbonden met het Commissariaat Generaal (CG). Aan het hoofd van deze organisatie staat de Commissaris Generaal, die specifieke taken vervult en zijn eigen afdelingen en diensten heeft binnen het Commissariaat Generaal . De Commissaris Generaal leidt en coördineert ook de drie algemene directies: de Algemene Directie van de Administratieve Politie (DGA), de Algemene Directie van de Gerechtelijke Politie (DGJ) en de Algemene Directie van Middelen en Informatie (DGR).

 

De Screening-dienst is verantwoordelijk voor verschillende taken met betrekking tot de beveiliging van geclassificeerde informatie en gevoelige infrastructuur. Ze voeren veiligheidscontroles uit voor het verstrekken van veiligheidsattesten en adviezen. De dienst centraliseert ook de aanvragen voor veiligheidsmachtigingen voor leden van de Geïntegreerde Politie. Ze ondersteunen het FANC (Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle) bij het verstrekken van veiligheidsattesten en nemen deel aan het rekruteringsproces door de screening van kandidaat-politieagenten, burgers en militairen uit te voeren.

Libre de droit 2
Libre de droit 3
Libre de droit 1

Wie zijn wij?

De dienst CG Screening - Clearance is een van de diensten van het Commissariaat Generaal (CG). Dankzij hun inzet dragen ze bij aan de bescherming van onze faciliteiten, gevoelige locaties en geclassificeerde informatie. Deze kleinschalige dienst is verdeeld in vier secties:

 

Screening: deze sectie voert veiligheidscontroles uit voor het verstrekken van veiligheidsattesten en adviezen op verschillende gebieden, zoals toegang tot politie-infrastructuur, werving van burger- en geüniformeerd personeel, toegang tot beveiligde gebieden op luchthavens, Europese instellingen, nucleaire sites en de werving van militairen. Dit team voert ook achtergrondonderzoeken uit voor de aanstelling van politieagenten en burgerpersoneel.

Clearance: deze sectie is het enige contactpunt voor alle leden van de Geïntegreerde Politie (Lokale en Federale Politie) die een veiligheidsmachtiging willen verkrijgen. Verantwoordelijk voor het centraliseren van de aanvragen, ontvangt, analyseert en voltooit ze de aanvragen. Dankzij hun expertise bieden ze voortdurende ondersteuning aan de leden van de Geïntegreerde Politie en spelen ze een essentiële rol als referentiepunt voor veiligheidsmachtigingen. Ze bieden efficiënte en strategische training, advies en begeleiding aan veiligheidsofficieren.

Juridische ondersteuning: deze sectie stelt veiligheidsadviezen op en behandelt ook bezwaarschriften tegen deze beslissingen. Ze bieden transversale ondersteuning aan andere secties op het gebied van juridische kwesties (parlementaire vragen, opvolging van juridisch nieuws en jurisprudentie).

Operationele coördinatie en administratieve ondersteuning: deze sectie staat aan de frontlinie om vragen van klanten te beantwoorden en aanvragen van veiligheidscontroles te formaliseren. Ze zorgen ook voor de financiële opvolging van verschuldigde vergoedingen en het PLIF-aspect (Personeel, Logistiek, Informatie, Financiën) van onze dienst.

De dienst is gevestigd in Etterbeek, in het hart van Brussel, waar ook Europese instellingen zoals het Europees Parlement en de Europese Commissie zijn gevestigd. Het profiteert van een kosmopolitische sfeer, met een internationale bevolking, en biedt culturele rijkdom, groene ruimtes, musea, restaurants en een levendig studentenleven dankzij de nabijheid van universiteiten.

En route vers l'avenir
SNCB
Port d'anvers
logo

Onze sterke punten en projecten

We zijn een klein team van 35 gespecialiseerde medewerkers in het gebruik van politiedatabases die efficiënt samenwerken om onze gemeenschappelijke doelen te bereiken. Onze dienst legt de nadruk op kwaliteit en vertrouwelijkheid bij de uitvoering van onze taken. We zijn toegewijd aan het handhaven van een hoog niveau van professionaliteit en het waarborgen van de beveiliging van geclassificeerde informatie en gevoelige infrastructuren. Terwijl we een werkomgeving gebaseerd op respect en welwillendheid bevorderen, zijn we flexibel en bieden we onze medewerkers verschillende werkregelingen aan, zoals telewerken, werken in een politieomgeving dicht bij huis en werken in Brussel op onze gebruikelijke werkplek, zodat iedereen een evenwicht kan vinden tussen werk en privéleven.

Als een dienst die voortdurend evolueert, staan we voor grote uitdagingen, zoals het overnemen van een deel van de verantwoordelijkheden van het Nationaal Veiligheidsorgaan, ondersteuning bij de ontwikkeling van technologische tools om zoekopdrachten in politiedatabases te optimaliseren, het uitbreiden van ons screeningaanbod (haven van Antwerpen, NMBS, etc.) en het aanpassen van onze werkruimte om individueel welzijn en professionele eisen nog meer in evenwicht te brengen.

Locaux Screening - Clearance

Ontmoet ons

federale politie  | CG/Screening-Clearance 

Luchtmachtlaan 10, 1040 Brussel

Neem contact met ons op